Hälsorik

En sajt om hälsa i kropp och sinne

Olika vägar till välmående

Ångest och framtidsgrubblingar kan sätta käppar i hjulet. Det är svårt att koncentrera sig på nuet när framtiden alltid gnager i bakhuvudet. Många personer lider av ångest och allmän oro, även små uppgifter som ligger framåt i tiden blir övermäktigande stor tack vare att vi fokuserar så mycket på dem. Vilka metoder finns att tillgå för att lugna sinnet och nerverna?

KBT

Kognitiv beteendeterapi är ett samlingsnamn för terapimetoder som bygger på att man analyserar en persons beteende och tankar. I vilka situationer kommer ångesten och oron? Sker det vid specifika händelser eller tidpunkter under dagen? När det är kartlagt kan du gå vidare med en terapeut och hitta redskap och tankemönster som bryter de dåliga tankarna. 

Medial vägledning

Personer som är mer spirituellt lagd kan finna tröst hos en spåkvinna som du pratar med över telefonen. Spåkvinnan läser sina tarotkort eller tittar in i spåkulan och läser din framtid. Att få höra någon annan säga att allt kommer bli bra, kan räcka för dämpa ångesten och göra det möjligt att släppa de jobbiga tankarna. 

Träning

Under många år har sjukvården skrivit ut motion på recept för flera åkommor. Träning kan vara en mirakelkur för vissa former av ångest och depression. Både låg- och högintensiv träning frigör hormoner och endorfiner som får oss att må bra. Det skingrar våra tankar och ger oss annat att fokusera på. En nöjd kropp ger ett gladare och mer bekymmerslöst liv, helt enkelt.

Vänner och familj

Ta inte lätt på styrkan du kan hitta hos dina vänner eller din familj. Att prata och vara ärlig med dina närmsta kan hjälpa dem att hjälpa dig. De kan lista ut när du behöver lite extra stöd eller kanske en distraktion så ångesten inte tar över. Om de vet mer om hur du tänker kan de ge dig utrymme utan att du behöver fråga.