Hälsorik

En sajt om hälsa i kropp och sinne

Hälsosam under graviditeten

När du är gravid så genomgår din kropp många förändringar och du har nu ansvaret att inte bara ta hand om din egen hälsa utan också barnets. Det kan vara stressande och svårt att veta hur man ska göra med olika saker för att både barnet och man själv ska må bra.

Det första steget för att ha en hälsosam graviditet är att undvika sådant som är dåligt för dig och bebisen. De flesta vet att man ska undvika tobak som rökning och snus samt alkohol när man är gravid eller ammar, men det finns också en del mat som man bör undvika.

En hel del mat går bra att äta, men kött, fisk och fågel som inte är ordentligt tillagat (till exempel rött kött eller sånt som är torkat, kallrökt eller gravat), kall färdigmat eller vakuumförpackade produkter som inte ska tillagas (exempelvis smörgåspålägg), opastöriserade mejeriprodukter, vissa fiskar samt för mycket lakrits eller koffein kan man rådas sänka konsumtionen på eller hålla sig borta från överhuvudtaget.

Läkemedel kan vara skadliga för barnet så fråga din läkare om råd innan du använder det, det gäller också för kosttillskott, receptfria läkemedel som exempel värktabletter, växtbaserade och naturläkemedel. Sajter som Graviditetskollen kan hjälpa en att hitta många olika typer av produkter riktade till gravida, de som söker bli gravid eller ammar.

Det finns mycket mat som är rekommenderade av Livsmedelsverket och innehåller viktiga näringsämnen som ni båda behöver. Fiskar som kommer från stora hav eller är odlad är ett exempel på mat som innehåller mycket nyttiga ämnen som exempel omega 3, D-vitamin och vitamin B12, samtidigt som risken är mycket mindre att de ska innehålla miljögifter jämfört med fiskar från till exempel Östersjön som är ett litet hav.

Andra saker som är bra att göra är att välja ett salt som är berikat med jod, att äta ordentligt med frukt, grönsaker, fullkornsprodukter och bönor för att få i sig folat, men också äta kött, leverpastej och blodprodukter för att få i sig ordentligt med järn samt att äta mejeriprodukter för att tillgodose behovet av kalcium.

Förutom maten så är det även andra faktorer som påverkar om graviditeten blir hälsosam, Både du och barnet mår bra av om du rör på dig varje dag, men undvik tunga lyft och lyssna på din kropp om den till exempel säger att en rörelse gör ont eller något känns fel. Se också över om det finns några risker på din arbetsplats som buller eller farliga kemikalier.