Hälsorik

En sajt om hälsa i kropp och sinne

Äta veganskt - tips till nybörjaren

Växtbaserade dieter har blivit allt mer populär på senaste. Vare sig det är av klimatskäl, etiska skäl eller rent hälsomässiga är det många som gått över till dessa livsstilar när det kommer till mat. En av de mest uppmärksammade är helt klart vegansk diet och här tänkte vi förklara detta lite närmare och vad man bör tänka på om man skulle vilja prova den.

Vi börjar med en enkel definition. Vegansk diet betyder att man äter strikt vegetabiliska livsmedel. Och det inkluderar att undvika inte bara animalisk protein utan även allt som kommer från djur. Vilket betyder att saker som honung och mjölkprodukter av alla slag utesluts.

Att börja med en vegansk diet bör göras med rätt kunskap. Ju bättre koll man har på vilka näringsämnen kroppen behöver och hur mycket av varje kommer vara viktigt att äta hälsosamt och balanserat.

Många näringsämnen är väldigt lättillgängliga i en vegansk diet, men andra behöver man vara mer noggrann med. Ämnen som järn, zink, kalcium, jod och selen kan man vilja vara lite mer noga att planera sin mat runtomkring för att få i sig tillräckligt. Man kan även lida brist på vitamin B12 i en helt vegansk diet. Många löser just detta med att ta kosttillskott, som lätt går att hitta i hälsobutiker idag. D-vitamin kan även behövas tas som tillskott då de vanligaste D-vitaminberikade produkterna idag är mejeriprodukter.

Livmedel som har stor plats i vegansk kost inkluderar:

  • Fullkornsprodukter (råris, pasta, bröd, havregryn, korngryn)
  • Baljväxter (ärter, linser, bönor och sojaprodukter som tofu)
  • Vegetabiliska drycker (ofta berikade på ett eller annat sätt)
  • Frukter och bär
  • Grönsaker och rotfrukter
  • Rapsolja och matfetter baserad på rapsolja.