Hälsorik

En sajt om hälsa i kropp och sinne

Ändrade kostvanor

Det är inte enkelt att ändra sina kostvanor, det hänger mycket på en själv och för vissa så går det lättare än för andra. Det handlar mycket om vanor och rutiner, så att om man vill göra en förändring så är det med vanorna och rutinerna man ska börja.

Det första man bör göra är att fråga sig själv om man är beredd på en förändring och varför man vill göra det. Känner man att man behöver hjälp så ska man veta att det finns alltid hjälp att få av dietist eller annat som kan hjälpa en på vägen.

Det är bra att sätta upp mål, men också delmål så att man vet var man är på väg och hur långt man kommit i sin förändring. Det behöver inte vara stora saker som ska förändras i början, det kan gälla att man en dag i veckan ska börja äta vegetariskt. Huvudsaken är att du känner att målen är realistiska.

Börja inte med ändring av din diet och träning på en och samma gång utan när du känner att du behärskar ditt kostintag och fått in de rutinerna så kan du ta tag i träningsrutinerna. Som du vet så går kost och träning mycket bra ihop, de är bästa kompisar och det gäller att båda kommer överens.

Likaväl som man ber om hjälp av dietist när det gäller kostvanor så ta hjälp av en personlig tränare när det gäller din träning. Ta det i den takt som du känner passar dig bäst och vad ni kommer överens om din dietist, din personlige tränare och du.

Att hålla sig till de nya kostvanorna är ofta ett område där många stöter på problem, speciellt i längden. Det är så lätt för oss att falla tillbaka på gamla vanor och göra det vi redan är van vid. Men när detta betyder en mindre hälsosam livsstil är det viktigt att vi vet hur vi kan hålla oss till förändringen.

Studier visar att det tar i genomsnitt två månader att skapa nya vanor och fram till dess är då det första målet. Det kanske inte finns en snabb fix för hur du lyckas med detta, men det finns absolut tips du kan försöka använda dig av.

Att berätta för familj och vänner att du börjat ändra sina kostvanor kan vara en bra idé då de kan hjälpa till att stötta dig. När du gör detta kan du också känna att du har ett ansvar inte bara till dig själv utan även till andra att hålla dig till de nya vanorna.

Om hungerkänslorna börjar dyka upp kan det vara en bra idé att först ta ett glas vatten innan något annat eller försöka rikta uppmärkamheten på något intressant. Suget kan faktiskt försvinnor kort därefter om man bara väntar lite.